PUUR NATUUR

 

                                             Sophie Hilbrandt

Begin jaren 70 was de trend voor vrouwen 'puur natuur'. Vertegenwoordigers: actrices uit Scandinavië zoals Liv Ullmann. Geen make-up. Ik ging vanaf mijn 16e nooit de deur uit zonder eyeliner en mascara. Toen ik eenmaal in Amsterdam werkte zei mijn vriendje: 'Heb je nou oogschaduw op?'. Make-up werd ineens gezien als burgerlijk. Als ik iets niet wilde zijn was het wel burgerlijk. Het was een compliment als iemand je 'artistiek' noemde.

Dus ik liep er op een gegeven moment ook bij zonder enige hulpmiddelen.
Tegenwoordig is de trend voor vrouwen heel streng. De types die op tv verschijnen zijn dicht geplamuurd. De kunstwimpers zijn terug van weggeweest. Omdat jonge vrouwen zoveel make-up op doen, schat ik ze altijd ouder. Bovendien lijken ze allemaal op elkaar. Die gekunstelde kapsels. De PC. Hooft types gaan wekelijks naar de kapper. Om hun haar te laten föhnen.
Ondanks drie golven vrouwenemancipatie zijn de eisen voor vrouwen strenger dan ooit. Botox op je 20e. Een face-lift op je 30e. Zo vermoeiend.
Ik kan tegenwoordig de schoonheid van elke leeftijd zien en vind al die ingrepen een teken van wanhoop.


Ik zag een interview met actrice Cheryl Hines die Larry David's vrouw speelde in Curb. Ze is tegenwoordig getrouwd met Bobby Kennedy jr. Ik schrok. Ze had de strakke huid en enge kaaklijn als resultaat van de zoveelste face-lift. Maar die lippen! Ingespoten. Waarom denken vrouwen dat ze boven de 50 ineens duck lippen moeten hebben?
Enfin, iedereen moet natuurlijk zelf weten wat ze doet. Als je geld hebt, je woont in L.A en je bent actrice boven de 50 wordt er een bepaald uiterlijk van je verwacht.
Greta Garbo trok zich terug uit de filmwereld op haar 40e. Niemand wilde het verouderingsproces van een mooie actrice zien. Nu krijgen actrices boven de 40 nog wel rollen. Als ze tenminste strak staan en neptieten hebben. Zo niet dan kun je nog altijd een oude oma spelen.
De Nederlandse Sophie Hilbrandt doet niet mee aan die fillers en botox. Die wast haar haar, laat het gewoon opdrogen. Haalt hoogstens een hand door haar haar. Doet wat nivea crème op haar gezicht en is klaar voor de camera.

Liv Ullmann

The Housewives of Amsterdam, jazeker, alles uit Amerika nemen we klakkeloos over, Tamara Elbaz, Maria Tailor en Farja Farvardin zeiden in hun podcast GeenFilter: 'Sophie Hilbrand ziet eruit alsof ze al 20 jaar geleden is gestorven en aan het ontbinden is'.
GeenFilter maar wel een lading fillers anders durven die Housewives niet uit hun huis te komen. Sophie was zo sportief om de dames in haar programma uit te nodigen. Ze spraken over het schoonheidsideaal.
Geen idee hoe oud die filterloze vrouwen zijn, al hun energie gaat naar hun uiterlijk en niet naar hun hersenen. Wat zullen die het moeilijk krijgen als ze, pakweg, 50 jaar worden. Of 101 jaar. Met hun plastic koppen.
Die Housewives zijn eigenlijk de nieuwe burgerlijkheid terwijl Sophie op elke leeftijd altijd artistiek zal blijven. Uniek.
Ik plaats geen foto van de dames. Dat zou te veel eer zijn.

Reacties