HET WALHALLAH EN DE DRIE-EENHEID

 Ik vond een Chinese Action. Ik was al eens eerder langs de winkel gelopen maar dacht dat ze alleen plastic slippers verkochten. Zaterdag ging ik naar binnen en het water liep me in de mond. Ze hadden alles. Van schoenen tot keukengerei en kantoorartikelen. Kantoorartikelen! Een nieuw schrift en een nieuwe goed schrijvende pen en je hebt geen kind meer aan me. 

De winkel was heel diep. Ik paste tien verschillende zonnebrillen maar kon geen keuze maken. Toen zag ik van die plakkertjes die je onder stoelpoten aan brengt zodat ze het parket niet beschadigen.


Ik had bij de IJburgse Action een tablethouder gekocht waarvan de randjes te dun zijn zodat mijn IPad steeds om valt. Nu heb ik wat vilten plakkertjes op de randjes geplakt en het probleem is opgelost.


Ik zag kaarsjes met de afbeelding van baby Jezus. Maar ik geef de voorkeur aan de Portugese Fatima. Zij verscheen ergens in Portugal. Als ik het goed begrijp is zij Moeder Maria. De plek waar ze gezien is, werd een bedevaartsoord. Ik ben gek op afbeeldingen of beeldjes van Maria en baby Jezus. En de volwassen Jezus. Voor mij vertegenwoordigen ze troost en medemenselijkheid. Jezus was de eerste humanist.


De Ierse zangeres Sinead O'Connor werd in naam van de katholieke kerk mishandeld. Door haar moeder, op school. De Ierse katholieken schijnen de ergste te zijn. Amerikaans-Ierse comedian Colin Quinn (Zijn one-man-show The New York Story is een aanrader, zo ongelooflijk geestig) had het over: 'De onvoorspelbaarheid van nonnen.' Je wist nooit wanneer ze je een flinke lel zouden geven. Agressieve, gefrustreerde vrouwen die heel wat kinderzieltjes hebben gebroken. Dat was helemaal niet de bedoeling. Getrouwd met God. Sodemieter op. Geilen op Satan zal je bedoelen. Zó. Het geloof op zichzelf is goed bedoeld maar de uitvoering bestaat uit machtsmisbruik en perverse handelingen. Wat zou Jezus doen? Nooit zijn macht misbruiken en altijd de kinderen beschermen. Sinead is moslima geworden. Beschermd door lappen stof. Het heeft haar niet kunnen redden. Enfin, ik kocht ook nog wat katoen en een haaknaald. Ik denk dat ik mijn beroemde pannenlappen voor Rosa ga maken. Ze was er vanochtend weer. Bom Ano Novo! Ik wilde nog veel meer zeggen maar kon de woorden niet vinden.

Ik heb mijn abonnement op DuoLingo toch verlengd. Ik heb de drie-eenheid van het leren van de Portugese taal gevonden. 1. Lesboekje van meester Kees plus grammatica leren. Onregelmatige werkwoorden in mijn hoofd stampen enzovoorts. 2. Mijn verblijf in Portugal. Alles dat ik om me heen zie benoem ik in het Portugees. A cama-het bed. O teto-het plafond. O chão- de vloer. Ik doe mijn bestellingen in het Portugees. Ook al spreken ze me aan in het Engels. 3.DuoLingo. Ik leer ontzettend veel Portugese zelfstandige naamwoorden van de lesjes. Die ik dan opschrijf en herhaal en herhaal. Speelgoed: os brinquedos. As ferramentas-het gereedschap. Alles dat ik met pen op papier schrijf, onthoud ik beter. 

Ik heb zo'n fijn groot schrift gekocht en studeer op een bankje aan de boulevard. 



Morgenochtend begin ik de dag met gymnastiekoefeningen onder leiding van een YouTube dame. En het is pas 2 januari. Goed toch!

Reacties