VERBORGEN JUWEELTJES

 


Kijk dat smoeltje nou. Vertrapt door domme, oude mannen

EEN STUK VAN MIJN HART

Heel vreemd maar ik heb de beste boekjes gevonden in een café. Zoals Een Stuk van mijn Hart van Germaine Groenier. Zij richt zich in het boek tot haar dochters en vertelt: 'Zo was mijn leven met mijn stiefvader Victor E. van Vriesland.' Die man was in de jaren 50 een literaire grootheid. Bevriend met alle bekende schrijvers in Europa die ook bij hem langs kwamen op de Weesperzijde.
Een man die in de 19e eeuw was blijven steken en van de school was: kinderen mochten gezien worden maar niet gehoord.
Germaine en haar broertjes waren zijn kleine bediendes. Existentialist Jean-Paul Sartre en Simone de Beauvoir kwamen dineren. Meer zuipen. Het deed me aan dat liedje van Loudon Wainwright denken, de vader van Rufus: 'Drinks before dinner, wine with dinner and after dinner drinks.'
Al die grootheden in Groeniers boekje vallen zwaar door de mand. Hele vervelende, egoïstische mensen die zichzelf geweldig vonden. Behalve Simone. Die barstte op een gegeven moment in huilen uit en kon niet ophouden. Alsof ze tussen een stelletje mannetjes gorilla's zat die zich op de borst klopten. De vrouw hoorde achter het aanrecht. Zo ruimdenkend waren die grote Denkers. En vrouwen mochten natuurlijk ook wel een boekje schrijven. Dat gedoogden de mannen maar namen het niet serieus.

Gottegot, wat ben ik belangrijk. Een intellectueel van de oude stempel

Misschien dat De Beauvoir dat ineens in haar dronkenschap besefte 'Ik hang er gewoon een beetje bij.' Alle vrouwen hingen er in die tijd een beetje bij. Er werd een taxi besteld en Simone verdween huilend de trap af. Geef die Sartre toch een rotschop. Serieus, die kerels waren gewoon in de 19e eeuw blijven steken. Net als het meubilair. Alcoholisten en overschat.En maar filosoferen.
Een aanrader: Een Stuk van mijn Hart van Germaine Groenier. Ik heb het net uitgeleend aan vriendin M. Die kent haar pappenheimers wel. Zeer destructief als je als kind tussen dat soort mensen opgroeit. De Tweede Feministische Emancipatie Golf begin jaren 70 was er niet voor niets.

Reacties