TERUGKEER


Waar zien wij nu het meest tegenop behalve het slechte weer? Het zwerfvuil. Als ik met Missy langs de straten van IJburg wandel, zijn die bezaaid met zwerfvuil. Alsof iemand expres een paar volle vuilniszakken geleegd heeft. Als ik in een goede bui ben, maak ik één straat schoon. Dat scheelt. Dan blijft het een tijdje schoon.
Hier in Monte Gordo staan er overal vuilnisbakken. Om de 25 meter. Naast de geldautomaat ook. En toch weten mensen het voor elkaar te krijgen hun bonnetje naast de bak te gooien. De afvalbakken hebben een dakje waarop je je sigaret kunt uitdrukken. Er lopen mannen en vrouwen rond, straatvegers, die het zwerfvuil opprikken en schone vuilniszakken in de afvalbakken doen. Af en toe liggen er papiertjes en bekertjes. Die raap ik dan op. Maar over het algemeen wordt alles uitstekend onderhouden. Het gras, het onkruid gewied. Dat zijn toch rielekste baantjes voor studenten of oudere jongeren. Of Oekraïners.



Ik heb hier het perfecte bankje gevonden. Op steigerhout kan ik niet zitten, op een barkruk ook niet. Ik moet een goede steun in mijn rug hebben. Kijken of ik zo'n bankje in Nederland kan vinden voor mijn terrasje.
De dag begon met noodweer. Storm en regen. En dan om 10.00 uur breekt de zon door. Je fleurt er gelijk van op. Ik kwam twee nette dames tegen met keurig getrimde poedels. Volgens mij hadden de honden parfum achter hun oren en droegen ze lange oorbellen net als hun vrouwtjes. De dames vroegen met een zwaar Rotterdams accent: 'Mogen de honden op het strand? We zagen borden dat het verboden was.' 'Ik loop al maanden met die kleine over het strand', zei ik, 'nooit problemen gehad. Er lopen veel honden. Dus het lijkt me geen probleem.' De dames op z'n Rotterdams: 'We vragen het maar. We zijn net aangekomen.'

Een laatste bakkie bij Willem. Met Marie biscuit.

Missy en ik zitten in de vertrekmodus. Morgen naar de wasserette. De Schiphol taxi is besteld. Dat is de grootste uitgave. En ik heb alvast online boodschappen bij AH besteld voor volgende week.

En dan thuis eens overdenken wat we verder met ons leven aan moeten. Het is tijd voor actie. 

Reacties