DE NOTULEN VAN 26 MAART 2026 (slot)

 



EN TOEN KWAM PREM

We leven toch in een soort oorlogstijd waardoor meisje Muntz dit liedje alleen in huiselijk kring kan spelen. Ondergronds.
Meisje Muntz vertelde dat sommige oudere mensen haar achternaam herkennen. 'Ben je familie van die Robbie Muntz? Wat doet die tegenwoordig?'. ' Die zit in de tuinmeubelen branche', is haar standaard antwoord, ' Gardeners Delight, kent u die? Het loopt goed.' Wat een toffe meid.
Ik zag Henk Baksteen ook. Henk is vrij klein en schattig. Er kwam een liedje bij me naar boven:
'Ik zou je het allerliefste in een doosje willen dien en dan bewaren. Heel goed bewaren.'
Ik hield me in. Alhoewel het geen enkel probleem zou zijn geweest.
Toen kwam Prem binnen. En dat moesten we weten ook. Luid schreeuwend, dominant, ik, ik, ik. Wat een vervelende man. En maar aan het woord: 'Ik ben Hindoestaan blablabla.' Geen idee, over racisme en weetikveel. Cancelcultuur, Woke. De bekende riedel. Hij eiste dat meisje Muntz het liedje nog een keer ging zingen. 'Geweldig, geweldig, maar laten we het binnenshuis houden. Buiten is het oorlog.' Gelukkig verdween hij na anderhalf uur. Hij was de enige dissonant.



M en ik hadden afgesproken om om 22.00 te vertrekken. Er werd hartelijk afscheid van ons genomen. We houden contact want we hebben bij de uitgever allerlei pannetjes op het vuur staan. ' Zijn jullie groupies?', vroeg iemand. Ik wist dat die vraag zou komen. Alsof we zelf niets kunnen en dus maar kwijlend achter schrijvers aan lopen.
'Zij zijn de adviseurs van de uitgever.' , zei A,v.A. Twee wijze vrouwen met een ton levenservaring. Tegenwoordig creëren we content. Is er een gaatje, dan vullen we dat.
De oudste dochter Muntz reed ons naar het station. Zulke leuke, lieve meiden. De trein kwam er gelijk aan en M en ik zegen tevreden op een bankje. De avond had onze verwachtingen overtroffen. En we mochten alle boeken meenemen die we wilden.
En verder zien we wel waar het schip strandt. M en ik hebben genoeg te doen voor twee levens. Ik ben wel van plan een visitekaartje te maken want iedereen vroeg: 'Wat doe jij?'. 'Ik schrijf.' 'Waarover?'. 'Over alles?'. Zo vermoeiend om uit te leggen wie je bent en wat je doet. We rotzooien gewoon maar wat aan.
Maar op het visitekaartje zijn we 'content creator' en 'free lance journalist'. En M is bovendien vertaler en kostuumnaaister en nog veel meer. En ik ben Lines and Lyrics researcher. De beste beginzinnen in de wereldliteratuur en de meest literaire en poëtische songteksten in Rock 'n Roll.
Ik leg niets meer uit. We geven zwijgend ons visitekaartje af. Barones Roelofsen en barones De Korte. Adviseurs In alles.
En nu weer over tot de orde van de dag.

Reacties