AFTELLEN

 Eigenlijk heb ik een ontzettende hekel aan reizen. Ik ben voor de heenreis een maand opgefokt en een week voor de terugreis een wrak. Nu denk ik: 'Ik blijf voortaan maar thuis.'

                                                       Ons interieur gisteravond om 21.00 uur 

Gisteravond zette ik de waterketel uit. Werd alles donker. Pikdonker. De elektriciteit was uitgevallen. Het stormde buiten zo hard dat ik het terras meubilair binnen had gezet. Ik was al half ontkleed. Lag een boekje te lezen op mijn mobieltje. Ik trok zuchtend mijn broek weer aan en nam de lift naar beneden. Naar de balie. De jongeman die avonddienst had ging met me mee naar boven. Rommelde wat in de stoppenkast. Dat had ik zelf ook al gedaan. Hij belde de elektricien die aanwijzingen gaf. Maar het licht sprong niet aan. Ik zei: 'Ik red het vanavond wel.' Het mobieltje en de IPad waren half opgeladen. Ik wilde die elektricien niet door dat noodweer laten komen. 


Net toen ik mijn boekje uit had, waren de batterijen leeg. Het boek had trouwens een onbevredigend einde. Je Bent Gewaarschuwd van James Patterson. We waren al om 7 uur vanochtend wakker. Geen koffie. Dan maar een glas water. Ik douchte in het donker en ging toen met Missy naar beneden. Achter de balie zat een jongeman die sprekend op die jongen van gisteren leek. Uiterlijk van de politieman uit 'Allo, allo'. De gendarme. De elektricien zou om 9 uur de boel komen repareren. 'Dan gaan we eerst maar onze strandwandeling maken', zei ik tegen Missy. Er stond nog een koude wind en de zee was wild. We waren helemaal alleen op het strand. Verstand op nul, blik op oneindig. 10.000 stappen. Nu hadden we wel een bakkie verdiend. We liepen naar de beste pastelaria van Monte Gordo en bestelde een dubbele espresso. De vitrines stonden vol gebakjes. Ik liet me niet verleiden. Ik had alleen een shot cafeïne nodig. Heerlijk. Missy was teleurgesteld dat er geen Marie biscuit bij zat.



Toen we binnen kwamen in ons appartementje was het licht aan. Eerst een bordje havermoutpap gegeten met een sinaasappel. Toen mijn koffer gepakt. Morgen nog wat kastjes schoonmaken. Hoeft niet maar ik wil niet zo'n troep achter laten. Maandag moeten we om 12.00 uur het appartementje uit. Het busje komt om 16.00 uur. Als het weer zo slecht blijf, heb ik geen idee hoe we die uren moeten doorkomen. In de lobby?

Dan de reis naar Faro. Inchecken. Dan weer wachten, vliegen. En als alles volgens plan gaat komen we om 23.30 op Schiphol aan. Dan ons melden bij de taxicentrale. Zal wel €80- kosten zo'n ritje. Je moet de chauffeur wel een fikse fooi geven want die verdienen weinig. Naar wie gaat dat geld dan? Naar hun pooier?

Reacties