LINKS NEDERLAND EN ISLAMITISCHE EXTREMISTEN

 Nu begrijp ik waarom die twee groeperingen hand in hand gaan. Ze zijn allebei anti-kapitalistisch. Nu ben ik ook niet gecharmeerd van het extreem kapitalisme dat we uit Amerika geïmporteerd hebben. Maar om dan niet het gevaar van islamitische extremisten te zien is wel erg dom.



Nog erger is om mensen die jouw mening niet delen racistisch en extreem-rechts te noemen.

Verslaggever en historicus Wierd Duk wordt ook altijd ingedeeld bij extreem-rechts. Het is een intelligente man die onder andere in Rusland correspondent was en reportages heeft verzorgd over de oorlogen in Tsjetsjenië. Ter plekke.

Hij ontving voor zijn reportages Anne Vondeling prijs.  Hij heeft het een en ander meegemaakt dus recht van spreken.

Meer recht van spreken dan die bange Nederlanders die niet verder durven te gaan dan hun dorpsgrens. Maar toch overal verstand van hebben.


Hij zegt over het huidige Nederland:


'Veel mensen die ik spreek zeggen dat zij in het openbaar hun afwijkende mening niet durven te uiten omdat zij vrezen voor uitsluiting: op het werk en/of in hun familie- en -vriendenkring. In mijn tijd in Rusland, in de jaren ‘90, kwam je in de publieke ruimte een breder en gevarieerder palet aan meningen tegen dan nu in Nederland, zei ik ooit in een tv-programma. Die opmerking wordt mij enorm nagedragen, maar de constatering klopt wel.  Daarnaast valt natuurlijk op dat Nederland een klein land is, waar iedereen zich met elkaar lijkt te bemoeien.’


DE STEM DES WOKES


We leven dus in een maatschappij waarin je je mening beter voor je kunt houden. Want voor je het weet word je ingedeeld bij een haatgroepering zoals de Nederlandse variant van de Klu Klux Klan. Neo-nazi's enzovoorts.

Wierd Duk schrijft voor de Telegraaf die ik van huis uit altijd een verwerpelijke krant heb gevonden door zijn oorlogsverleden. Maar de zaken zijn zo veranderd dat je in de Telegraaf tegenwoordig gedegen journalistiek vindt. Terwijl je niet dood gevonden wilt worden met kutkrant De Volkskrant. De Stem des Wokes.

Laatst hoorde ik iemand over Arthur van Amerongen zeggen: 'Die is toch geradicaliseerd?'. Ja, die zit hier in de rimboe eel legertje samen te stellen. Godallemachtig. Ik hou mijn mond maar want je moest een weten wat ik hier in mijn appartementje allemaal uitspook. Met mijn vrienden en onze witte puntmutsen.

Reacties