DUITSE KWALITEIT

 


Er trainen hier jonge atleten. Het is zo'n mooi gezicht om ze te zien hardlopen. Paradepaardjes. Rechtop en razendsnel. Ik zat er naar te kijken en dacht: 'Wonderbaarlijk dat het menselijk lichaam zo lang mee kan gaan.' Die jonge mensen zijn fysiek natuurlijk op hun hoogtepunt. Alles nog gaaf en strak gespierd.


En ondertussen neemt het aantal 90-ers toe. Ik kan mij herinneren dat wij in de jaren 50 een koelkast hadden. De enige luxe in ons huis. Een Bosch. Die apparaten waren destijds niet kapot te krijgen. Die betrouwbare Duitse degelijkheid. Hoe lang hebben we dat ding gehad? Dertig jaar? Eens vragen aan mijn zus.

Enfin, het menselijk lichaam is tegenwoordig ook van Duitse kwaliteit. Soms moet je wat onderdelen vervangen en dan kun je weer verder.
Maar, er is een enorm verschil tussen de jonge atleten die ik zag. Net verse sla. En een 80- jarige. Of, laat ik mezelf als voorbeeld nemen, een 74-jarige. Ik ben zo blij dat ik niets meer moet. Veertig uur per week werken. Ik ben nog liever dood. Je moet ook je beperkingen kennen. Ik zat op een bankje aan de boulevard naar mijn super coole Puma's te kijken. Toen viel mijn blik op mijn enkels. Allemaal roestvlekken. 'Growing old is not for sissies', zei Bette Davis terecht. En zij zoop en kettingrookte. Maar elke dag word je geconfronteerd met lichamelijke aftakeling. Je hersens werken ook langzamer. Het geheugen doet wat het wil, volkomen onbetrouwbaar: je weet nog precies wat je moeder zei toen je vier jaar was. Maar wat heb ik gisteren eigenlijk gedaan?
De Amerikaanse presidentsverkiezingen komen er aan en Joe Biden heeft zich weer beschikbaar gesteld. Die man weet van voren niet dat hij van achteren leeft. Geeft niets maar ga lekker aan je hobby werken.
Ik heb niets tegen oude mensen, mijn beste vrienden zijn oud en ikzelf ook. Maar zou jij in een auto gaan zitten die bestuurd wordt door Biden?

Verdomd, er bestaan zelfs foto's van. Joe: voor je kijken! Trump: road rage!

Dat zou eigenlijk de maatstaf moeten zijn voor de presidentskandidaten: een rijtest. Biden valt halverwege in slaap. En Trump snijdt iedereen vloekend af of gaat aan je bumper kleven.
Oude mensen zijn meestal reuze wijs en die jonge atleten heel fit. De president van Amerika moet het allebei zijn. Met de kanttekening: elke presidentskandidaat is een psychopaat. Dat moet wel anders zou je nooit zo ver kunnen komen.
Het wordt een belachelijk verkiezingsjaar. 
Zet de popcorn maar vast klaar. ( carnavalskraker)


Biden: 'Kan iemand vertellen waar woon ik?'.

Reacties