DE EERSTE ZIN

 ' De eerste zin van een boek is de belangrijkste', zei mijn vader. Ursula Laguin schreef in haar essay The Fisherwoman's Daughter: ' First sentences are the doors to the world.'

Penguin: Which is to say: in the hands of our greatest writers, opening lines cast an immediate spell, grab your attention like a starter's gun, set the tone and even foreshadow what is to come. 

Er zijn een aantal wereldberoemde. Charles Dickens- A Tale of Two Cities: It was the best of times, ik was the worst of times. 1859



Herman Melville- Moby Dick: Call me Ishmael.1851



George Orwell-1984: It was a bright cold day in April and the clocks were striking thirteen. 1949

Ik heb er een paar favorieten uitgepikt. Dankzij The Classical Literature Club herlas ik een aantal boeken die ik kende uit de jaren 70. Een roman die er uit sprong en die ik destijds volkomen onderschat heb is The Bell Jar van Sylvia Plath. Zij heeft het voor elkaar gekregen om een chaos en gekte in haar jonge hoofd te vangen in een ademloos goed geschreven verhaal. Het is zo'n boek dat je elk jaar herleest. Alsof het poëzie is en elke zin onmisbaar als een stukje van een krankzinnige puzzel. En toch is het een helder verhaal, grappig ook. Dat is het opvallende van de klassieke meesterwerken. Ze zijn zo leesbaar en vol humor. Er staat geen enkel overbodig woord in. 

De eerste zin van The Bell Jar: It was a queer, sultry summer, the summer they electrocuted The Rosenbergs, and I didn't know what I was doing in New York. 1963

De scène is gezet.



Hunter S. Thompson- Fear and Loathing in Las Vegas: We were somewhere around Barstow on the edge of the desert when the drugs began to take hold. 1971



Albert Camus- The Outsider: Mother died today. Or maybe yesterday. I can't be sure. 1942



The Secret History- Donna Tartt: The snow in the mountains was melting and Bunny has been dead for several weeks before we came to understand the gravity of our situation. 1992



Ik heb er zelf ook een: Het was al donker toen de bus me af zette voor de poort van de psychiatrische inrichting.

Volgende keer: auteurs met wie ik in aanraking kwam dankzij The Classical Literature Club. 

A Rage in Harlem- Chester Himes- 1957. The Quiet American-Graham Greene.  The Jungle- Upton Sinclair. 1906. The Tenant of Wildfell Hall- Anne Brontë. 1847. Mary Shelley's Frankenstein. 1818. Wat waren hun eerste zinnen?

Chester Himes




Reacties