DE DIKKE EN DE DUNNE

Je zou het misschien niet zeggen maar ik had ook een periode dat ik dik was. Ik had op mijn werk mijn steunpilaren Hans en Ans verloren. Ik kreeg er twee geweldige collega's voor terug maar die moest ik inwerken. Achteraf denk ik dat het verlies van de twee mensen die voor mij rotsen in de branding waren zoveel stress gaven dat ik die wegvrat. Telkens als het me te veel was nam ik een handvol pinda's of wat koekjes. Bovendien was er altijd wel iemand jarig in ons Dienstencentrum. En op een gegeven moment knapte ik uit mijn broek. De knoop vloog zo door de lucht.

Ik weet nog dat Hans en ik met vakantie waren en ik mezelf in de badkamer in drie spiegels zag, ik in huilen uitbarstte: 'Ik wil mijn lichaam terug.'


Meestal val ik af in de vakantie omdat ik ontspannen ben en geen behoefte heb aan snacks. We verloren onze baan in 2010 en ik viel wat kilo's af. En na de dood van Hans haalde ik gewoon geen junkfood meer in huis. Toen Hans nog leefde was ik omringd door moorkoppen, tom poucen en ijs omdat hij juist moest aankomen.

Op een gegeven moment begon ik eindelijk normaal te eten en herkende het hongersignaal van mijn lichaam. Ik had weer het gewicht waar ik gewend aan was toen ik 21 jaar was.

Het nadeel: mijn gezicht was ingevallen en mijn bolle wangetjes waren verschrompeld. Ik had ineens een oude kop. En dan is er natuurlijk altijd een grapjas die zegt: 'Van achteren lyceum, van voren museum.'




Ik leg de laatste hand aan mijn meesterwerk. Ik leef op koffie en sigaretten 



Ik las dat alle showbizz mensen in Amerika tegenwoordig een pil nemen die de lekkere trekt stopt maar ook je eetlust beïnvloed. Je hebt geen eetlust meer. Dus al die mollige mensen met, natuurlijk, Oprah voorop zijn zo afgeslankt dat het eng is. Te mager is ook niet mooi. Comedian Tom Papa zei: 'Nu zijn we eindelijk van onze eetverslaving af maar we hebben niets meer waar we van genieten.'

Een pil die je eetlust doet verdwijnen. Te mooi om waar te zijn. Volgend jaar zal er wel een wetenschappelijk rapport verschijnen waarin de nadelen van de dieetpil gepubliceerd worden. De kans op hartaanvallen en kanker is groot. Of zoiets. Of je sterft 20 jaar eerder. 

Het lijkt me beter dat je de oorzaak achter je vreetbuien achterhaald. Er zijn ook mensen die er beter uit zien als ze dik zijn. Als die afvallen lijkt het wel of ze ernstig ziek zijn. 



Burgemeester Jo en de wethouder in Maastricht





Het blijft behelpen. We worden omringd door zoveel verleidingen. Loop maar eens door de Kalverstraat (ik ben al eeuwen niet in de stad geweest). Er zijn zoveel tenten die geheel gewijd zijn aan snoep, ijs, patat en hamburgers. Allemaal voeding die geen mens nodig heeft. Maar je krijgt een geluksgevoel als je het naar binnen propt. Gevolgd door een schuldgevoel.

Het blijft tobben. 


Daar valt niet tegenaan te photoshoppen. Niets meer aan doen.


Ik zit eigenlijk te wachten op de gezonde sigaret. Roken is zo'n heerlijke afleiding. En sociaal ook nog. Iemand om een vuurtje vragen. Een sigaret vol vitamines en anti-oxidanten. Zodat, als je met klachten naar de dokter gaat, die ouderwets zegt: 'Rookt u wel genoeg?'.

Ik neem aan dat als we eenmaal in de hemel zitten op een wolk, alles mag. Kettingroken en moorkoppen eten. Daar moeten we ons maar aan vast klampen.

Reacties