VOLWASSEN?



Soms denk ik: 'Veel mensen worden nooit echt volwassen.' Op je 27e zijn je hersens pas volgroeid maar dan nog.Misschien dat het pas op die leeftijd tot je doordringt dat je sterfelijk bent. Vandaar dat op die leeftijd al die musici een overdosis namen. Die dachten dat ze het eeuwige leven hadden.

Ik zag net een berichtje voorbij komen over een biografie van Theo van Gogh geschreven door de 44-jarige Jaap Cohen. De zoon van. Hij vertelt het een en ander over Van Gogh. We hebben hem natuurlijk zelf meegemaakt en af en toe kon hij, samen met zijn vriend Theodor Holman, zulke kinderachtige acties ondernemen. Theo vertelde dat hij met zijn moeder naar bed was geweest en dat het een echte aanrader was. 

Die twee konden vroeger heel irritant zijn. Als die samen in een schoolklas hadden gezeten, had de juf ze uit elkaar gehaald.

Ik ken wel meer van die, voornamelijk, mannen die nooit echt los gekomen zijn van hun moeder. Vooral als ze alleen wonen is het een enorme puinhoop. Maar ook hun gedrag. Het zijn vaak talentvolle figuren. Theodor Holman vind ik een onderschat schrijver. Theo was natuurlijk een creatief man. Een goed interviewer ook. Maar hij moest altijd provoceren. Grapjes maken over de holocaust en de gaskamers. Ik geloof helemaal niet dat hij een anti-semiet was. In zag hem in Oost ook hele aardige gesprekken hebben met Marokkaanse jongens.

Iemand beschreef zijn gedrag als het Gilles de la Tourette Syndroom. Hij moest kut zeggen. Of iemand die zelfmoord had gepleegd belachelijk maken. Ik kan absoluut niet tegen grapjes over de jodenvervolging. Het is te erg. Maar die grens kon hij overschrijden zonder dat hij het echt kwaad bedoelde.

Volgens zijn biograaf verlangde hij diep in zijn hart naar een liefdevol gezinsleven. Cohen: 'Van Gogh had de belediging tot kunst verheven.'

Ik weet niet of we ooit echt volwassen worden. Ik ben soms gewoon een bang kind dat geleerd heeft zich volwassen te gedragen. Ik was vroeger dodelijk verlegen. Dat slijt gelukkig. En volgens mij heb ik ook al in 40 jaar niet gebloosd. 

Verantwoordelijkheid nemen voor mijn daden en inzien dat ik fout zat. En dan excuses aanbieden. Dat heb ik pas de afgelopen jaren geleerd. Maar ik heb ook meerdere malen meegemaakt dat ik in een relatie een moederrol kreeg opgedrongen waar ik totaal niet van gediend was. Dat je bijvoorbeeld cadeautjes moet kopen voor zijn familie. Echt niet.

Ik weet niet hoe het met generaties na mij zit. Die zijn bijna het ouderlijk huis niet uit te krijgen. Ik zag op de BBC een volwassen meid. Ze zei: 'Ik vind het zo vies als er etensresten in de gootsteen achter blijven. Dan bel ik altijd mijn moeder. Die maakt het dan schoon.' 

                                                   Kim Jong-Un: 'Mama houdt het meest van mij.'

Trouwens mensen als Poetin zijn toch ook ergens blijven steken in hun kindertijd. Volwassen mensen gebruiken hun gezond verstand, dat onderscheidt ze van de onvolwassenen. Toch? Of zo'n Kim Jung Un. Die sabbelt ongetwijfeld nog steeds op een fopspeen. 

Volgens The Behavior Panel zijn we allemaal producten van onze opvoeding. Ik was me daar altijd terdege van bewust en dacht: 'Bij mij stopt de cyclus van ontevreden, verbitterde, gefrustreerde vrouwen. Geen kinderen.' Ik heb godzijdank niemand een ongelukkige jeugd bezorgd. 

                                                   Mijn sadistische oma op de achtergrond.

Wat voor oude man zou Theo zijn geworden? Ik zag hem ook een keer met zijn zoon in Artis. Ontroerend. Theodor Holman maakt in ieder geval goede, literaire programma's en schrijft nog steeds columns. Die heeft het provocatieve achter zich gelaten maar is gelukkig nog wel kritisch. 

Reacties