LEVEN ONDER EEN STEEN. MET DE KLASSIEKE WERELDLITERATUUR

 Die uitdrukking wordt vaak gebruikt: 'Je moet wel onder een steen leven als je dat niet weet.' En dan gaat het over een suf onderwerp dat op twitter 'trending' is. Iemand heeft een scheet gelaten en de hele meute rent er achter aan.

Het is heerlijk om onder een steen te leven. Want wat is er nu echt belangrijk. Dat Youp van 't Hek emotioneel werd toen hij over een zieke vriend sprak. Zag ik ongewenst op Google voorbij komen. Ja, dat kennen we allemaal. Vrienden die aan vreselijke ziektes overlijden. Zo gaat het al sinds de mensheid bestaat. Maar omdat het Youp is schijnt het ineens bijzonder te zijn. Flikker toch op met je wereldberoemdheid in Nederland. Wandel eens verder dan het dorpsplein en de kerk.

Enfin, ik las over een wetenschappelijk onderzoek waaruit duidelijk bleek dat mensen ongelukkig en depressief worden van de sociale media. Het is net of er duizenden mensen de hele dag hun mening in je oor toeteren.

Ik leef nu onder een steen. Tenminste ik heb nog wel internet maar daarop kan ik de hele klassieke wereldliteratuur downloaden. Meer heeft een mens niet nodig. Geniale meesterwerken door de eeuwen heen. Zeer leesbaar en geestig. 

De gelovige heeft zijn Heilige Boek, de heiden heeft Herman Melville, John Steinbeck, Philip Roth, W.F.Hermans, Sylvia Plath en duizenden anderen. Het gaat altijd over de wonderbaarlijke psyche van de mens. Eindeloos fascinerend in de tijd voor de digitale revolutie. Die is eigenlijk het grootste slachtoffer van deze tijd: de psyche van de mens. Totaal verweekt als een kwal.



Misschien moet ik een toevluchtsoord voor geteisterde zielen beginnen. Mensen die gek zijn geworden van Twitter en Facebook. Ik vind hier in Monte Gordo wat grote stenen op het strand. Met een grote stapel boeken. Daar kunnen de patiënten onder gaan liggen, de huidige krankzinnige samenleving uitzetten en lezen hoe Robinson Crusoë overleefde op zijn onbewoonde eiland, hoe kapitein Achab jacht maakte op Moby Dick en hoe Jane Eyre niet met zich liet sollen in een tijdperk toen vrouwen nog hun mond moesten houden.



Mobieltjes en tablets inleveren. Drie maaltijden per dag. En verder onder een steen leven in een subtropisch klimaat. Een aanrader.

The Quiet American van Graham Greene. Moet je gelezen hebben





Reacties