MONTE GORDO 2023/2024

 


Vorig jaar dachten we het knalvuurwerk te ontlopen. In Monte Gordo wordt uitsluitend siervuurwerk afgestoken. Door deskundigen vanaf het strand. Op 20.00 uur was er wel een dj begonnen met plaatjes draaien uit de jaren 90. Het leek wel of hij op mijn balkon stond, ze hard was het geluid. De stem van de dj werd, naarmate de uren vorderde, steeds hysterischer. Tijdens de vuurwerkshow hield hij natuurlijk even pauze. Zodra het voorbij was nam hij de draad weer op. Ik neem aan dat de drank hem voortdreef want hij wist niet van ophouden. Hoe lang kan een mens enthousiast zijn? Deze dj van 20.00 uur tot 1 januari 2023, 6.30 uur. Keihard. Door het hele stadje waren volgens mij speakers geplaatst. Er was geen ontkomen aan.



Dus we weten wat we kunnen verwachten. Gisteren voelde ik me niet zo lekker. Eu estou doente, dacht ik. Ik wilde alleen maar slapen. Om 23 uur galmde er keihard muziek door het stadje. Het was eigenlijk geen muziek maar gedreun van bassen en een kerel die erdoor heen schreeuwde. Alsof hij op de markt een product aan het aanprijzen op volume 11. Af en toe herhaalde hij zinnen 5x achter elkaar. Het was om gek van te worden. Er zijn op dit moment veel Portugese gezinnen met kleine kinderen. Ik heb de indruk dat ze laat op mogen blijven.

Ik wilde alleen maar rust. Toen bedacht ik me dat ik het rolluik naar beneden kon laten. Dat moest toch het lawaai dempen. Nauwelijks. Die kerel werkte zo op mijn zenuwen. Ik hoopte dat iemand anders net zo geërgerd was als ik en hem het podium af zou sleuren ver weg van de microfoon. Ik nam aan dat hij ergens op een podium stond. Hoe kon dit nu als vermaak doorgaan? Het was geen echte muziek maar dat dj geluidseffecten gedoe met dat domme geschreeuw. 'Everybody happy?'. Ik kon hem niet verstaan maar het was me van een popie-jopie gehalte. 'Monte Gordo! Hoe gaat het? Is iedereen in de stemming?' Yeah! 

Om 4 uur stopte het. En vanavond om 20.00 uur begint hij weer tot het vroege ochtendgloren van 1 januari 2024. Het enige voordeel van deze herrie is dat de dieren er niet overstuur van raken.

De meeuwen en de zwerfkatten zullen wel helemaal uit hun doen zijn van het siervuurwerk. Dat duurt hoogstens 15 minuten. Het wordt een zware nacht.

Mijn sneakers begonnen uit elkaar te vallen. Vanochtend vond ik een soort Chinese Action. Vlakbij de paragem de autocarro. 

Twaalf euro



Reacties